Terapie cognitiv-comportamentala
ABA (Analiza comportamentala aplicata) reprezinta aplicarea principiilor invatarii si motivarii prin analiza comportamentului pentru solutionarea problemelor cu semnificatie sociala. Metodele si tehnicile deriva din aceste principii.
Aceasta are in vedere:
-
Populatia (copii si adulti cu intarzieri in dezvoltare, tulburari de invatare, etc.)
-
Terapeuti (apartinatori, profesori, personal, etc.)
-
Medii (scoala, acasa, institutii, centre rezidentiale, spirituale, birouri, etc.)
-
Comportamente (verbal, social, academic, timp liber si abilitati de viata independenta, agresive, opozitioniste, comportamente stereotipe, etc.)
Metode de predare:
DTT ( Discrete Trial Training) Predare prin incercari discrete. Instructiuni clare pentru obtinerea comportamentului dorit ex: (Da-mi hartia!) Raspunsul corect este recompensat, raspunsul incorect este corectat si promptat)
PECS (Picture Exchange Communication System) este un sistem de comunicare atat alternativ, cat si augumentativ. Are ca baza principiile analizei comportamentale. Este una dintre cele mai raspandite metode de comunicare la nivel mondial. PECS s-a dovedit un succes cu indivizii de toate varstele, demonstrand acesta pe o varietate de dificultati de comunicare, cognitive si fizice. Anumiti subiecti care au folosit PECS, au dezvoltat limbaj verbal. Toate studiile efectuate pana in prezent sustin eficienta PECS.
Invatare incidentala- invatarea se face ca si in DTT, doar ca telul este invatarea comportamentelor si conceptelor de-a lungul experientelor de zi cu zi, paralel cu focalizarea pe un comportament specific
PTR (Pivotal Training Response) Trainingul Raspunsului Fundamental foloseste principile ABA pentru a dezvolta abilitati cruciale care nu sunt special invatate; ajuta generalizarea; imbunatatirea unei asemenea abilitati are ecou intr-o varietate de comportamente
TEACCH(Treatment and Education of Autistic and Communication related handicapped Children) are la paza principiile ABA. Program complet de sevicii care foloseste o gama larga de tehnici, de mai multe metode in asocieri diverse, in functie de nevoile individuale ale persoanei si abilitatile pe care aceasta le are.
-
Structura vizuala: da posibilitatea beneficiarilor sa inteleaga cum sa urmeze structura unei zile fara a avea nevoie de indicii verbale, pentru o mai mare independenta in scoala.
-
Structura fizica: organizarea mediului sustine invatarea in scoala.
-
Programul zilnic: introduce schimbarea activitatilor de-a lungul unei zile, ajuta la dezvoltarea abilitatilor de cooperare si intelegere.
-
Rutina: ajuta la reducerea stresului si anxietatii care este adesea asociata cu schimbarea sau neintelegerea lucrurilor care urmeaza sa se intample.
-
Programul de lucru: ajuta cooperarea si intelegerea la invatarea de noi abilitati in clasa, crearea premiselor pentru dezvoltarea abilitatilor necesare pentru o viata cat mai independenta.